Off Road Center

 

Land Rover   -   VaihtoAutot   -   uutiset   -   Yhteystiedot   -   Yhteyslomake   -   Huolto

 
 

A J A N K O H T A I S I A   U U T I S I A

 

>> Uusi Range Rover Evoque 2014                  Evoque Brochure
>> Uusi Land Rover Freelander 2 2013                  Freelander 2
>> Uusi L405 Range Rover 2013                  Range Rover 2013
>> HISTORIC MOTORS
>> Helatorstaimarkkinoita vietettiin 17- 18.5
>> Helatorstaimarkkinat ja aarreaitan tyhjennys 17- 18.5
>> DC100, uusi konseptiauto
>> Vuosimallin 2012 Land Rover Discovery 4                  Discovery 4
>> Vuosimallin 2012 Range Rover Sport                  Range Rover Sport
>> Uusi Defender -konsepti
>> Kaksi palkintoa Discovery 4:lle
>> Uusi Range Rover Evoque on täällä                  Evoque Brochure
>> Discovery 4 LCV. Pakettiauto. Kaksipaikkainen. Edullisempi hinta.
>> Freelander 2 uudistuu vuodelle 2011
>> Range Rover 2011 uudella 4.4 TDV8 -moottorilla

>> Range Rover Evoque
>> Range Rover 40 vuotta
>> Land Rover Discovery 20 vuotta

>> Discovery 4
>> Range Rover 2010
>> Range Rover Sport 2010
>> Freelander 2 2010
>> Defender                  Defender

>> Land Rover 60v - Off Road Center 25v - Lohjan LaatuAutot 10v
>> LaatuAutosanomat, Syksy 2008

>> Täysin uusi Freelander 2
>> Range Rover 2007
>> MG tehokkaalla V8-moottorilla
>> Range Rover Sport
>> Range Rover 2006
>> Discovery 3
 
 

UUSI RANGE ROVER EVOQUE 2014




Range Rover Evoque 2014

Ensi vuonna Suomeen saapuu uusi uljaampi Range Rover Evoque.

Uudistunut 2014 Evoque lyhyesti:

Vaikka pöly ei ole vielä edes ehtinyt laskeutua täysin uuden Range Rover Sportin lanseerauksesta, olemme jo kuulleet mahtavia uutisia Land Roverin tuotekehityksestä. Ensi vuoden alussa Suomeen kaartaa uusi uljaampi Range Rover Evoque. Evoque mallistoon tulee tarjolle aivan uusinta teknologiaa:

  • 9-portainen mukautuva automaattivaihteisto
  • Adaptiivinen vakionopeudensäädin sis. jonoaputoiminto
  • Automaattinen hätäjarrutus ja etuistuimien aktiiviset turvavyöt
  • Ilmastoidut ja lämmitetyt etuistuimet, istuinlämmitys takana x 2
  • Aktiivinen pysäköintiavustin sis. Parallel Park - pitkittäis- sekä Perpendicular Park – poikittaispysäköintitoiminnot
  • Blind Spot Monitor ja risteävän liikenteen varoitin – kuollutta kulmaa tarkkaileva tutkajärjestelmä sis. lähestyvän auton tunnistuksen
  • Wade Sensing – kahluusyvyyden tunnistus
  • Lane Departure Warning - kaistavahti
  • Traffic Sign Recognition – liikennemerkkien tunnistus
  • Active Driveline - aktiivinen jatkuva nelivetojärjestelmä
  • Torque Vectoring - dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä (SD4 -ja Si4-malleissa)

Suurin muutos uudistuneessa Evoquessa on tapahtunut automaattivaihteistossa. Nykyinen kuusivaihteinen automaattivaihteisto on vaihdettu uuteen ZF 9HP-vaihteistoon, jossa on mallimerkinnän mukaisesti yhdeksän vaihdetta. Näin Evoquesta tulee maailman ensimmäinen henkilöauto, jossa on yhdeksän vaihdetta.

Vaihteiden määrän kasvattaminen ja älykäs stop/start – järjestelmä tulevat tekemään uudistuneesta Evoquesta entistä ympäristöystävällisemmän, sillä polttoaineen kulutus ja sen kautta hiilidioksidipäästöt tulevat pienentymään entisestään. Tiheämmin porrastetut välitykset parantavat myös kaasupolkimen vaikutusta ja tekevät ajosta miellyttävämpää ja vaihdoista huomaamattomampia. Uudessa vaihteistossa alin vaihde on välitetty huomattavasti nykyistä 6-vaihteista automaattia lyhyemmäksi, mikä parantaa auton maastoajo-ominaisuuksia. Uusi vaihteisto pystyy hyppäämään yhden tai kahden vaihteen yli alaspäin vaihtaessaan, mikä nopeuttaa kiihdytystä vaikka ohitukseen.

Ulkoisesti auto tulee pysymään näillä näkymin täysin ennallaan. Miksi muuttaakaan jotain niin upeaa kuin Evoquen ulkonäkö!

 

Lisätietoja:

>> http://evoque.landrover.com/int/explore

>> http://www.landrover.fi/uudet-autot/range-rover-evoque.html


 


Evoque Brochure
>> Evoque 2014 -eBrochure (avautuu uuteen ikkunaan)



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 

UUSI LAND ROVER FREELANDER 2 2013




UUDISTUNUT LAND ROVER FREELANDER 2 - UUTTA ILMETTÄ JA MODERNEJA VARUSTEITA

Land Rover Freelander 2 on vuosimallin 2013 myötä aiempaa urheilullisemman näköinen. Suurimmat parannukset löytyvät ohjaamosta, joka on huomattavasti aiempaa hienostuneemman näköinen. Myös tekniikkaa on kehitetty muun muassa siirtymällä sähköiseen käsijarruun.

Land Rover on hionut kiitosta saaneen Freelander 2:n ominaisuuksia ylellisemmiksi. Auto tarjoaa nyt enemmän mukavuutta, käytön monipuolisuutta ja ajonautintoa. Uudet värit, ulkonäön yksityiskohdat, runsaampi varustelu ja edelleen ominaisuuksiltaan hiotut dieselmoottorit tekevät tästä maasturista entistäkin paremman.

LR Freelander 2 2013

Ohjaamon varustelu nousee entistä korkeammalle tasolle uuden keskikonsolin myötä, jossa on perusmalleissa 5-tuumainen näyttö, josta näkee 80 wattisen audion tilan, kun se soittaa musiikkia kahdeksasta kaiuttimesta. Säilytystilan määrä on lisääntynyt, kun käsijarru on vaihdettu sähköiseksi ja samalla Terrain Responsen hallinnassa on siirrytty säätöpyärästä katkaisimiin. Sähköinen käsijarru on erittäin älykäs, sillä se säätää jarrutusvoiman automaattisesti sen mukaan, kuinka kaltevaan paikkaan auto on pysäköity. Turvallisuutta edistää myös se, että käsijarrua ei voi irrottaa, ellei joku ole kuljettajan paikalla.

Paremman SE varustetason myötä Freelander saa 7-tuumaisen värillisen kosketusnäytön sekä korkeatasoisen Meridianin 380 wattisen audiolaitteiston 11 kaiuttimen kera. Lisävarusvalikoimasta löytyy vielä monipuolisempi 825 watin tehoinen Meridianin laitteisto, joka tuo mukanaan 17 kaiutinta ja nostaa äänentoiston konserttisalin tasolle.

LR Freelander 2 2013

Mittaristossa on päämittarien välissä uusi 5-tuumainen näyttö, joka antaa tärkeimmät autoa ja ajoa koskevat tiedot. Sen antia voi vaihdella toiveiden mukaan ohjauspyörään sijoitettujen katkaisimien avulla. Uutta on myös peruutuskamera, jonka kuva tulee keskikonsolin näytölle. Siinä piirtyvät viivat auttavat hahmottamaan auton kulkua ja sen avulla perävaunun kiinnittäminen vetokoukkuun sujuu äärimmäisen yksinkertaisesti.

Freelander 2:n käyttäminen on nyt muutenkin helpompaa, sillä avainta ei enää tarvitse asettaa kojelautaan. Riittää, että avain on ohjaamossa, minkä uusi ”PassiveStart” tunnistaa ja sen jälkeen auto käynnistyy napin painalluksella.

LR Freelander 2 2013

Freelander 2 on kyvykäs ja monipuolinen auto, joka on kotonaan niin kaupungissa, maantiellä kuin maastossakin. Ensiesittelyn yhteydessä Freelander 2 saavutti Euro NCAP -törmäystesteissä ensimmäisenä autona luokassaan täydet viisi tähteä aikuisten kolariturvallisuudessa. Tehokkaat moottorit ja vahva kori tekevät siitä myös ensiluokkaisen vetoauton. Kaikki Freelander 2 mallit pystyvät helposti vetämään jopa 2000 kg:n painoista jarrullista perävaunua - mikä on enemmän kuin auton oma paino.

Hivenen urheilullisempi

Land Rover Freelander 2:n ajattomiin linjoihin ei ole tehty juurikaan muutoksia. Mutta etu- ja takavalot ovat uudet ja niiden hiotut yksityiskohdat antavat autolle ripauksen sporttisuutta. Etuvaloissa käytetään uusinta LED-teknologiaa, minkä lisäksi paremmin varustelluissa malleissa ajovaloiksi voi valita tehokkaat bi-xenonit. Jäähdyttäjän säleikkö ja etusumuvalot ovat saaneet nyt kirkkaat kehykset ja niiden muotoilua on päivitetty.

LR Freelander 2 2013

Uudistusten myötä Freelander 2 on saatavana uudella Dynamic varustetasolla, joka korostaa auton käyttökelpoisuutta ja urheilullisuutta. Uusi vaihtoehto tuotiin Freelander 2:een vastaavan varustetason Evoquessa saaman suuren suosion innostamana. Toinen uutuus on HSE Lux paketti, joka on Freelander 2:n ylellisin, täydellisesti varustettu sisustus Windsor nahkaverhoiluineen.

Uusi bensiinimoottori

Suurin osa Land Rover Freelander 2:n ostajista valitsee omaansa 2,2-litraisen turbodieselin, josta on kaksi vaihtoehtoa. TD4 kehittää 150 hv (110 kW) ja SD4 tarjoaa voimaa 190 hv(140 kW). Moottoreita uudistettiin vuosi sitten, jolloin niiden suurin vääntömomentti kasvoi uuden ahtimen myötä viidellä prosentilla 420 Nm:iin. Nyt moottorien ominaisuuksia on kehitetty edelleen, minkä ansiosta ne toimivat entistäkin hienostuneemmin.

Freelander 2:n saa myös etuvetoisena eD4-versiona, jossa on 150 hevosvoimainen moottori. Sen yhdistetty kulutus on vain 6,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 158 g/km. Muissa versioissa on luokkansa johtava jatkuva neliveto, joka takaa hyvät maasto-ominaisuudet. Siitä huolimatta kulutus ei ole kuin 0,2 l/100 km suurempi kuin etuvetoisessa. Automaattivaihteiston saa TD4-moottorin yhteyteen ja SD4:ssä se on aina vakiona.

LR Freelander 2 2013

Aiempi 3,2-litrainen kuusisylinterinen bensiinimoottori vaihtuu samaan ahdettuun nelisylinteriseen 2,0-litraiseen (2,0 GTDi), jota käytetään Range Rover Evoquessa. Uusi moottori kehittää 240 hevosvoimaa (177 kW) ja 340 Nm huippuväännön. Teho on kasvanut 10 hv ja vääntö 22 Nm aiempaan moottoriin verrattuna. Voimalinjassa on aina Aisinin valmistama kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Kasvaneesta voimasta huolimatta yhdistetty kulutus on pudonnut toista litraa sadalla ja on nyt 9,6 l/100 km.

Uudistunut Land Rover Freelander 2 esitellään maailmalle Moskovan autonäyttelyssä. Suomeen uutuus saadaan ennen vuoden vaihdetta.

Uudistuneen Freelander 2:n ennakkohinnat alkavat TD4 moottorilla käsivaihteisena 45.452,10 eurosta ja automaatilla 50.658,89. SD4 SE-mallit 59.388,89 eurosta ja uudella 2.0 Si4 bensiinimoottorilla 57.429,92 eurosta.

 

Freelander 2
>> Freelander 2 2013 -eBrochure (avautuu uuteen ikkunaan)




 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 

UUSI L405 RANGE ROVER


New RR L405



TÄYSIN UUSI RANGE ROVER - KEVYEMPI, VAHVEMPI JA ENTISTÄKIN HIENOSTUNEEMPI

Maailman hienostunein luksusmaasturi

Kevyempi, vahvempi ja entistäkin hienostuneempi. Adjektiivit kuvaavat pähkinänkuoressa täysin uutta Range Roveria. Sen muodot ovat moderni sovellus ikoniksi nousseen auton perinteisistä linjoista. Maasto-ominaisuuksiltaan Range Rover jatkaa edelläkävijänä, minkä lisäksi sen kasvaneissa sisätiloissa on erittäin miellyttävä matkustaa kaikilla teillä.

Vain yksi voi olla huipulla, ja ylellisten maasturien joukossa tuo paikka on kuulunut jo yli 40 vuoden ajan Range Roverille. Säilyttääkseen menestysmallin paikan ykkösenä kilpailijoiden edellä, Land Rover aloitti neljännen sukupolven Range Roverin suunnittelun täysin puhtaalta paperilta.

Land Roverin tuotteista vastuussa oleva johtaja John Edwards kuvailee uutuutta: ”Uudessa Range Roverissa on säilytetty sen tärkeä ja ainutlaatuinen tyyli, joka on sekoitus ylellisyyttä, suorituskykyä ja ylivoimaista kykyä edetä vaikeassakin maastossa. Kuitenkin uutuutemme kokonaan uusi muotoilu ja vallankumouksellisen kevyt rakenne auttoivat meitä kehittämään luksusautojen asiakkaille aivan uuden elämyksen, joka tarjoaa enemmän mukavuutta, hienostuneisuutta ja erinomaisia ajo-ominaisuuksia.”

New RR L405

Uusi Range Rover on maailman ensimmäinen maasturi, jossa on vallankumouksellinen kokonaan alumiininen monokokkirakenteinen kori. Se on 39 prosenttia kevyempi kuin edellisen sukupolven teräskori, minkä ansiosta uudet mallit painavat jopa 420 kiloa vähemmän kuin ennen. Tämä vaikuttaa positiivisella tavalla niin suorituskykyyn, kulutukseen, päästöihin kuin auton ajettavuuteen.

Uuden Range Roverin muodot ovat selkeät ja tyylikkäät. Niissä lähestytään tuoreella tavalla Range Roverin linjoja perinteitä kunnioittaen, minkä ansiosta uutuuden tunnistaa heti. Uusi sukupolvi on rohkea evoluutio mallin ikonimaisesta muotokielestä ja ottaa merkittävän askeleen eteenpäin.

New RR L405

Kyvykkäimmän Range Roverin varustevalikoimasta löytyy mm. innovatiivinen seuraavan sukupolven Terrain Response järjestelmä, joka automaattisesti valitsee ajopinnalle parhaiten sopivat nelivedon sekä pidonhallinnan asetukset.

Land Roverin Gerry McGovern valottaa jännittävää haastetta: ”Yli 40 vuotta luokkansa huipulla olleen mallin uuden sukupolven muotoilu antoi valtavan vastuun, johon kuului ikonin DNA:n suojeleminen. Muotoilutiimimme työskenteli tehokkaasti luodakseen autoon ne tyylikkäät mittasuhteet ja puhtaat pinnat, jotka ovat olleet parasta Range Roverin muotoilussa ja erottaneet sen muista.

Ennen tuotannon aloittamista Land Rover halusi varmistaa uuden mallin kestävyyden ja luotettavuuden. Prototyyppejä testattiin ja kehitettiin rankoissa olosuhteissa, joissa niillä ajettiin puolentoista vuoden ajan yli 20 maassa äärimmäisissä säissä ja erilaisilla teillä miljoonia kilometrejä.

Tehtävää helpotti uuden auton mukavuus, joka tulee kasvaneiden tilojen, entisestään alentuneen melutason ja täysilmajousituksen myötä. Korin rakenteella ja akustisella tuulilasilla sekä sivuikkunoilla on saatu vähennettyä ulkopuolelta kantautuvaa ääntä. Takaistuimella on peräti 118 mm enemmän jalkatilaa ja Range Roveriin saa nyt myös kahden matkustajan Executive Class -takaistuimen.

New RR L405

Hyvä suorituskyky on ollut kautta aikojen Range Roverin tunnustettuja ominaisuuksia. Uudistuneet V8-bensiinimoottorit sekä TDV6 ja TDV8 dieselmoottorit varmistavat suorituskyvyn ja päästöjen tasapainon.

Uusi Range Rover on muotoiltu ja suunniteltu Land Roverin tuotekehityskeskuksessa Iso-Britanniassa ja sen valmistus aloitetaan uudella, viimeisintä tekniikkaa edustavalla tuotantolinjalla Solihullissa.

Uusi Range Rover tulee myyntiin kuluvan vuoden lopulla ja sen toimitukset käynnistyvät alkuvuodesta. Uutta Range Roveria tullaan markkinoimaan lähes kaikkialla maailmassa, yli 160 maassa.


 

 

Range Rover 2013
>> Range Rover 2013 -eBrochure (avautuu uuteen ikkunaan)



 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 

HISTORIC MOTORS


Lotus



Klassikkoautot - sinunkin intohimosi ja loputtoman kinnostuksen kohde? Minun on, ollut jo vuosikymmenien ajan. Nyt mittava kokemukseni ja asiantuntemukseni ovat käytettävissäsi.

Oletpa ostamassa, myymässä tai vaihtamassa, olen asiantuntijasi ja intressien yhdistäjä. Mikäli varastosta ei löydy sopivaa kohdetta, etsin sellaisen Suomesta tai maailmalta. Harrasteklassikot, näyttelyautot, kilpa-autot, niin rata- kuin ralliautot, hot rodit, kaikenlaiset Wempeleet jopa klassikkoveneet, kaikki nämä kiinnostavat.

Paitsi hankinta, myös säilytys ja ylläpito tulevat kuulumaan repertuaariin.

Avaan kansainväliset nettisivut elokuun aikana, seuraa tilannetta, historicmotors.fi


Juha Liukkonen
Historic Motors Oy
0400-443962
juhak.liukkonen@gmail.com

Off-road -uranuurtaja (Off Road Center, Lohja), Dubain aavikkorallit, historic -rata-autoilua Euroopassa ja Pohjoismaissa, historic-ralleja, autoharrastusta 60-luvulta lähtien.

Perustamassa tai varhaisesti mukana useissa merkki- ja harrastekerhoissa (Rover Ystävät, FJDC, SCCH, Suomen Harrasteautoliitto jne.).
Historic Race Finland Ry:n perustaja ja pitkäaikainen puheenjohtaja (edelleen).
Lahti Classic Motor Shown taustajoukoissa mukana alusta asti.




 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 

OFF ROAD CENTERin HELATORSTAI-MARKKINOITA VIETETTIIN AVOIMIN OVIN JA SAMALLA AARREAITTAA TYHJENTÄEN torstaina 17.5 ja perjantaina 18.05




Land Rovereista ja muista klassikoista kiinnostuneita saapui paikalle kiitettävästi.

OffRoadCenter kumartaa osallistujia mielenkiinnosta, kiitos.


Ohessa kuvia tapahtuman annista, olkaa hyvät.


LOTUS Formula FJ20,
Carlos Sainzin Ford Sierra Cosworth,
Coventry Climax -palopumppu,
Land Rover ja Range Rover näyttely,
Rovereita ja muita klassikkoautoja.




 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 

OFF ROAD CENTERin HELATORSTAI-MARKKINAT
AVOIMET OVET JA AARREAITAN TYHJENNYS 17-18.5




Tarjolla esim.
- varaosia ja varusteita, suuret määrät vanteita ja renkaita
- projekti- ja varaosa-autoja, esim. RR Efi Aut -86, LR 88 pa, RR -76, Rover 2200TC - trailerit mukaan!
- esitteitä, käyttöohjekirjoja, lehtiä, julisteita, bannereita.


Aarreaitan tyhjennys alkaa
Varasto, johon on kerätty ja kerääntynyt 29 vuoden ajalta vaikka mitä.
Tilan on oltava tyhjä toukokuun loppuun mennessä.


Esillä kaikenlaisia vempeleitä:
Land Rover ja Range Rover näyttely,
esillä Rovereita ja klassikkoautoja,
ja mm. Carlos Sainzin Ford Sierra Cosworthin entisöinti.


Tapahtuu torstaina klo 15
LOTUS Formula FJ20:n 50-vuotisjuhla ja Coventry Climax -palopumpun käynnistys.


Tarjolla urheilumakkaraa, kahvia ja virvokkeita.



Tervetuloa,

Off Road Center Oy
Mustikkatie 4, 08500 Lohja
tiedustelut: ORC 019-311 313 tai Juha Liukkonen 0400 443 962

 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
Frankfurtissa esittelyssä kaksi Defender konseptiautoa

Tämän vuoden Frankfurtin autonäyttelyssä Land Rover esitteli kaksi konseptimallia legendaarisesta maastoautosta, Defenderistä. Konseptiautot DC100 ja DC100 Sport antavat suuntaa uudelle Land Rover Defenderille, joka näillä näkymin päätyy tuotantoon vuonna 2015.

Sekä DC100:n että avomalli DC100 Sportin selkärankana on Land Rover autoille tyypillinen joustavuus, mukautuvaisuus ja muunneltavuus. DC100:n ollessa näyte tulevasta, ilmentää DC100 Sport aktiivista vapaa-aikaa. Molemmissa malleissa on kuitenkin säilytetty Land Roverille ominaiset, erinomaiset maasto-ominaisuudet.

Molemmat mallit on tehty 100 tuuman akselivälin alustalle. Valmistuksessa on käytetty laadukkaita ja ympäristöystävällisiä materiaaleja. Viimeisin teknologia pitää huolen maltillisesta polttoainekulutuksesta. Uusin teknologia, kuten maaston skannaus tai veden syvyyden arviointi, tekevät ajamisesta entistäkin miellyttävämpää ja ennen kaikkea turvallisempaa.

 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Vuosimallin 2012 Land Rover Discovery 4

Hienostuneella tekniikalla pienempiin päästöihin

Land Rover Discovery 4 saa vuosimallin 2012 myötä uuden 8-vaihteisen automaattivaihteiston. Sen lisäksi auton runsasta varustusta on laajennettu entisestään ja maastokelpoisuutta lisätty. Suomen markkinoille on esitelty myös Commercial-pakettiautoversio, joka tarjoaa kohtuulliseen hintaan ylellisyyttä ja kuljetuskykyä vaikeassakin maastossa.

Land Rover kehittää jatkuvasti mallistoaan, mistä on hyvänä esimerkkinä Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä Discovery 4:n uusi vuosimalli 2012. Reilu vuosi sitten uudistuneeseen malliin on tehty paljon parannuksia, jotka tekevät siitä entistäkin miellyttävämmän ja taloudellisemman.

älykäs 8-vaihteinen automaatti

Vuosimallin 2012 Discovery 4:n tunnistaa helposti kuljettajan paikalla, missä huomaa vaihteenvalitsijana toimivan keskikonsoliin sijoitetun Drive Select valintapyörän. Se on lähes näkymättömissä konsolin tasolla ja nousee sieltä esiin virran kytkemisen jälkeen. Kääntämällä valitsinta kuljettaja valitsee pysäköinnin, peruutuksen, vapaan ja ajon väliltä. Valittavana on lisäksi normaali tai urheilullinen ajo-ohjelma. Jälkimmäistä käytettäessä vaihteisto toimii terävämmin, jolloin päästään nopeimpaan mahdolliseen kiihtyvyyteen.

ZF:n valmistamassa uudessa automaattivaihteistossa on kahdeksan eteenpäin vievää vaihdetta, minkä ansiosta vaihteiden välityksissä on aiempaa pienemmät erot ja ne on voitu jakaa laajemmalle alueelle. Käytännössä tämä tarkoittaa pienempää kulutusta ja alhaisempia hiilidioksidipäästöjä. Myös vaihteiston hydrauliikka on aiempaa tehokkaampi, minkä ansiosta se tarvitsee vähemmän voimaa moottorilta. Vaihteet lukkiutuvat kiinteäksi alhaisemmilla nopeuksilla kuin ennen, mikä sekin alentaa kulutusta.

älykäs vaihteisto reagoi myös ulkoilman lämpötilaan. Erittäin kuumalla ilmalla se käyttää pienempiä vaihteita, jolloin ilmastointilaite pystyy tehokkaasti ja nopeasti jäähdyttämään matkustamon. Samoin hyvin kylmällä ilmalla ajetaan aluksi tavallista pienemmällä vaihteella ja annetaan moottorin käydä normaalia korkeammilla käyntinopeuksilla, jolloin se lämpiää nopeammin ja kokonaispäästöt ovat vähäisemmät.

Polttoaineenkulutusta alentavien ratkaisujen lisäksi uusi vaihteisto on erittäin sivistynyt. Vaihtotapahtumaan kuluu aikaa ainoastaan 200 millisekuntia, joten veto ei katkea lainkaan ja kulku on miellyttävän tasaista. Vaihteiston toiminta on yhtä nopeaa kuin parhaiden kaksoiskytkinvaihteistojen.

Vaihteisto tunnistaa kuljettajan ajotavan ja säätää toimintansa sen mukaisesti. Lisäksi vaihteistossa on kaarretunnistus, joka pitää huolen, ettei kesken mutkien tule ei-toivottua vaihtoa suuremmalle vaihteelle. Lisäksi seurataan jarrun käyttöä ja vaihdetaan jarrutuksen aikana tilanteeseen sopiva vaihde. Uusi automaattivaihteisto pystyy vaihtamaan jopa kuuden vaihteen yli vaikkapa ohitukseen valmistauduttaessa. Lisäksi ohjauspylväässä on siivekkeet, joilla kuljettaja voi käyttää vaihteita manuaalisesti.

Lisää tehoa ja pienempi kulutus

Uudistuneeseen Land Rover Discovery 4:ään viime vuonna esitelty 3,0-litrainen V6-turbodiesel on yksi markkinoiden hienostuneimpia moottoreita. Kaksoisahtimen avulla voimaa on käytettävissä runsaasti kaikilla käyntinopeuksilla ja kulutus on auton ominaisuuksiin ja kuljetuskykyyn nähden hyvin kohtuullinen. Moottorin toimintaa on hiottu entisestään Land Roverin ympäristöä huomioivan e_Terrain teknologian mukaisesti.

Siihen kuuluvat muun muassa moottorin tarkka tasapainotus ja alhainen tyhjäkäynti. Auton rullatessa ja jarruttaessa syntyvä energia otetaan talteen ja laturi syöttää sitä akulle. Ilmastointilaitteen pumpun häviöitä on saatu lisäksi vähennettyä. Ilmanvastusta on pienennetty lisäämällä eteen pieni spoileri ja ohjain etupyörän eteen.

Uuden vaihteiston ja kaikkien muiden parannusten yhteisvaikutuksena kulutus ja sen myötä CO2-päästöt ovat alentuneet merkittävästi. TDV6 dieselmoottori kehittää 155 kW (211 hv) ja 520 Nm vääntömomentin. Sillä varustettuna Discovery 4:n yhdistetty kulutus on 8,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 224 g/km, mikä on 20 g/km vähemmän kuin ennen.

Kolmelitraisen V6-turbodieselin tehokkaampi versio SDV6 tarjoaa entistäkin enemmän voimaa, sillä sen suurin teho on nyt 188 kW (256 hv) ja vääntömomenttia löytyy suurimmillaan peräti 600 Nm. Silti yhdistetty kulutus on vain 8,8 l/100 km ja CO2-päästöt 230 g/km aiemman 244 g/km sijaan.

Entistäkin maastokelpoisempi

Voimalinjaan tehtyjen taloudellisuutta parantavien muutosten lisäksi Discovery 4 on kokenut muitakin uudistuksia. Kiitettyyn ja innovatiivisuudestaan palkittuun Terrain Response™ -järjestelmään on lisätty uusia ominaisuuksia. Nyt siihen kuuluu myös Hill Start Assist eli mäkilähtöavustin, joka nostaa jarrupaineen ja antaa kuljettajalle aikaa siirtää jalkansa jarrupolkimelta kaasupolkimelle.

Gradient Acceleration Control on tarkoitettu tilanteisiin, joissa kuljettaja ei ole kytkenyt alamäkihidastinta toimintaan. Järjestelmä hidastaa jyrkässä ala- tai ylämäessä nopeuden sellaiseksi, mikä se olisi kuljettajan kaasun käytöllä tasaisella maalla. Järjestelmä rajoittaa nopeuden 5 km/henintään 20 sekunnin ajaksi, jolloin kuljettaja saa auton täydellisesti hallintaansa.

Ohjaamossa erot aiempaan ovat pieniä, mutta miellyttäviä. Ohjauspylvään katkaisimien merkinnät ovat nyt selkeämpiä kuin ennen ja vipuihin on lisätty kromia. Land Rover on kiinnittänyt huomiota niinkin pieneen yksityiskohtaan kuin avaimeen, joka on nyt entistä tyylikkäämpi ja helpompi pitää mukana. Kaikissa audioissa on nyt värinäyttö ja perusversioonkin saa lisättyä muun muassa Bluetoothin®.

Suomessa Discovery 4:n vakiovarustuksessa on otettu huomioon maamme pitkä ja kylmä talvi. Siksi polttoainetoimisessa lämmittimessä on vakiona kaukokäynnistin. Lämmityksen voi sillä kytkeä päälle esimerkiksi ennen töihin lähtöä aamukahvia nauttiessa. Ajoon lähdettäessä myös ohjauspyörän lämmitys lisää mukavuutta. SE ja HSE –malleissa on lisäksi myös ajastin, jolla lämmittimen voi määrätä käynnistymään vaikka viikon kuluttua.

2012 Discovery 4 malliston hinnat TDV6 moottorilla alkavat 73.625,22 eurosta (S –varustetaso) ja SDV6 voimanlähteellä varustettuna 85.848,61 eurosta (SE –varustetaso).

Ylellistä tavarankuljetusta

Land Rover Discovery 4:stä on myynnissä myös Commercial-versio. Pakettiauto ei ole Suomessa tehty viritelmä, vaan tehtaan kehittämä erikoismalli. Land Roverin suunnittelu näkyy nopeasti suosioon nousseen uudenlaisen pakettiauton rakenteissa ja yksityiskohdissa. Commercial sopii etenkin sellaisille autoilijoille, jotka tarvitsevat monikäyttöisyyttä sekä maastokelpoisuutta ja haluavat nauttia myös ylellisestä, mukavasta matkustamisesta.

Ainoat rajoitukset muihin Discovery 4 -malleihin verrattuna ovat, että Commercialissa on kaksi istuinpaikkaa ja sitä koskee pakettiautojen ajoneuvokohtainen100 km/hnopeusrajoitus. Mutta vaakakupin toisessa osassa on paljon hienoja asioita, kuten melkein kaksi metriä pitkä tavaratila, jonka tilavuus on yli2,5 kuutiometriä. Lisäksi Commercialin vetokyky on muiden Discovery 4 -mallien tapaan kiitettävä, sillä autoon voi kytkeä 3500 kiloapainavan perävaunun.

Yksi Land Rover Discovery 4 Commercialin parhaista puolista on sen hinta, joka on pakettiauton pienemmän veron takia pitkälti yli 10 000 euroa henkilöautoa edullisempi. Hinta jääkin reilusti alle 60 000 euron. Lisäksi säästöä tulee vuosittaisesta ajoneuvoverosta, joka on yli 500 euroa alhaisempi kuin henkilöautoksi rekisteröidyssä Discovery 4:ssä.

 

Discovery 4
>> Discovery 4 2013 -eBrochure (avautuu uuteen ikkunaan)

 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Vuosimallin 2012 Range Rover Sport

Ylellisyys yhdistyy taloudellisuuteen

Range Rover Sportin vuosimallin 2012 tärkein parannus on uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Mutta sen lisäksi 3,0-litrainen V6-turbodiesel on saanut lisää tehoa, kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat tippuneet ja varusteita on tullut lisää.

Range Rover Sport on yksi markkinoiden kiehtovimpia urheilullisia maastureita. Vaikka siitä huokuu korkea laatu ja hienostuneisuus, on sen todellinen ylellisyys näkymättömissä. Vuosimallin 2012 myötä malli vahvistaa entisestään asemaansa yhtenä automaailman halutuimmista maastureista. Range Rover Sportin uusi vuosikerta on yleisön nähtävänä ensi kertaa Frankfurtin autonäyttelyssä.

Säästeliästä voimaa

Uuden 8-vaihteisen automaattivaihteiston ja kaikkien muiden parannusten yhteisvaikutuksena kulutus ja sen myötä CO2-päästöt ovat alentuneet merkittävästi. S-varustetason kanssa saatava uusi moottorivaihtoehto TDV6 kehittää 155 kW (211 hv) ja muhkean 520 Nm vääntömomentin. Sillä varustettuna Range Rover Sportin yhdistetty kulutus on 8,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 224 g/km, mikä on melkein 20 g/km vähemmän kuin ennen.

Kolmelitraisen V6-turbodieselin tehokkaampi versio SDV6 tarjoaa entistäkin enemmän voimaa, sillä sen suurin teho on nyt 188 kW (256 hv) ja vääntömomenttia löytyy peräti 600 Nm. Vähintään 500 Nm on käytössä 500 millisekunnissa tyhjäkäynnin jälkeen. Toisin sanoen ainakin 83 prosenttia suurimmasta väännöstä on käytettävissä käytännöllisesti katsoen kaiken aikaa. Mahtavan väännön ansiosta kaasupoljinta voi käyttää kevyesti, jonka myötä yhdistetty kulutus pysyy hyvin kohtuullisena ja on vain 8,8 l/100 km Sen mukaiset CO2-päästöt ovat nyt vain 230 g/km aiemman 243 g/km sijaan.

Range Rover Sportin väkivahvojen turbodieseleiden voiman salaisuutena on kolmannen sukupolven yhteispaineruiskutus. Siinä käytetään jopa 2 000 barin ruiskutuspainetta, jolla voimalla erittäin hiljaisiksi kehitetyt pietsosähköiset ruiskutussuuttimet suihkuttavat polttoainetta palotilaan. Polttoaineen määrä saadaan optimoitua erittäin tarkasti, millä alennetaan sekä kulutusta että päästöjä.

Upea uusi vaihteisto

Tavallisen vaihteenvalitsimen sijaan vuosimallin 2012 Range Rover Sportissa on keskikonsoliin sijoitettu Drive Select valintapyörä, joka on auton ollessa pysäköitynä lähes näkymättömissä. Se nousee keskikonsolista ylös, kun kuljettaja kytkee virran päälle. Kääntämällä valitsinta kuljettaja valitsee pysäköinnin, peruutuksen, vapaan ja ajon väliltä. Valittavana on lisäksi normaali tai urheilullinen ajo-ohjelma. Jälkimmäistä käytettäessä vaihteisto toimii terävämmin, jolloin päästään nopeimpaan mahdolliseen kiihtyvyyteen.

ZF:n valmistamassa uudessa automaattivaihteistossa on kahdeksan eteenpäin vievää vaihdetta, minkä ansiosta vaihteiden välillä on aiempaa pienemmät erot ja vaihteiden alueet ulottuvat laajemmalle nopeusalueelle, Suurimmat vaihteet käyttävät nyt entistä paremmin hyväksi 3,0 LR-SDV6-moottorin muhkeaa vääntöä, mikä tarkoittaa käytännössä pienempää kulutusta ja alhaisempia hiilidioksidipäästöjä. Uuden vaihteiston rakenteen ja entistä lähempänä toisiaan olevien vaihteiden ansiosta vaihdot tapahtuvat lähes huomaamattomasti.

Vaihteiston elektroniikka ajattelee koko ajan älykkäästi reagoiden muun muassa ulkoilman lämpötilaan. Erittäin kuumalla ilmalla käytetään tavallista pienempiä vaihteita, jolloin ilmastointilaite pystyy tehokkaasti ja nopeasti jäähdyttämään matkustamon. Samoin hyvin kylmällä ilmalla ajetaan aluksi normaalia pienemmällä vaihteella ja annetaan moottorin käydä korkeammilla käyntinopeuksilla. Näin moottori lämpiää nopeammin ja kokonaispäästöt ovat vähäisemmät.

”Uusi 8-nopeuksinen automaattivaihteisto sopii täydellisesti yhteen 3,0-litraisen dieselmoottorimme kanssa. Lisävaihteet ja mahdollisuus hypätä useammankin vaihteen yli tarkoittaa sitä, että moottori toimii jatkuvasti kaikkein tehokkaimmalla alueellaan”, kuvailee projektia johtanut Paul Walker voimalinjaa.

Käyttöä helpottavaa varustelua

Range Rover Sportin kiitettyyn ja innovatiivisuudestaan palkittuun Terrain Response™ -järjestelmään on lisätty Land Rover Discovery 4:n tavoin uusia ominaisuuksia. Järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu nyt myös Hill Start Assist eli mäkilähtöavustin, joka nostaa jarrupaineen ylös pitäen auton paikallaan, kun kuljettaja siirtää ylämäessä jalkansa jarrupolkimelta kaasupolkimelle.

Gradient Acceleration Control puolestaan on tarkoitettu tilanteisiin, joissa kuljettaja ei ole kytkenyt alamäkihidastinta toimintaan. Järjestelmä hidastaa jyrkässä ala- tai ylämäessä nopeuden sellaiseksi, mikä se olisi kuljettajan kaasun käytöllä tasaisella maalla. Järjestelmä rajoittaa nopeuden 5 km/h enintään 20 sekunnin ajaksi, jolloin kuljettaja saa auton täydellisesti hallintaansa.

Tavallisessa arkikäytössä yksi arvostettavimpia uusia lisävarusteita on sähkötoiminen takaluukku. Sitä voi käyttää joko kojelaudasta, auton avaimesta tai takaluukun katkaisijasta. Takaluukun avautumiskorkeuden saa säädettyä helposti mieleisekseen pitämällä sitä haluamassaan kohdassa ja painamalla takaluukun avausnappia kymmenen sekunnin ajan.

Range Rover Sportin ulkonäköön tai sisustukseen ei ole tehty radikaaleja muutoksia, mutta esimerkiksi takaluukun grafiikka on uusittu ja ajovalot sekä jäähdyttäjän säleikön kehys ovat saaneet tumman taustan.

Ohjaamossa paremman tason audiojärjestelmät on päivitetty ja ne soivat nyt useampien kaiuttimen ja korkeamman tehon ansiosta vielä entistäkin luonnollisemmin. Premium Harman Kardon LOGIC 7 -järjestelmässä on nyt 17 kaiutinta aiemman 14 sijaan ja lähtöteho on nostettu 480 watista 825 wattiin. Takaistuimelle on saatavissa langaton WhiteFire™ -ympäristö, johon kuuluvat myös langattomasti toimivat kuulokkeet.

Range Rover Sportin suomalaiseen varusteluun on tuotu lisää mukavuutta. Kaikki dieselmallit sisältävät polttoainetoimisen lämmittimen ajastimella, jolla lämmittimen voi määrätä käynnistymään haluttuna ajankohtana, vaikka viikon kuluttua.

Range Rover Sportiin saa nyt Dual View -tekniikalla toimivan 7-tuumaisen kosketusnäytön, joka esiteltiin vuoden 2010 Range Roverissa. Siinä näyttö toimii niin, että kuljettajan katsoessa navigaattorin ohjeita etumatkustaja voi nauttia mieleisestään DVD-elokuvasta.

Kaikista parannuksista huolimatta Range Rover Sportin malliston hinnat alkavat nyt 88 982,55 eurosta (uusi TDV6 S malli) ja entistä tehokkaamman SDV6 vaihtoehdon alkaen 98 214,25 eurosta (SDV6 SE).

 

Range Rover Sport
>> Range Rover Sport 2013 -eBrochure (avautuu uuteen ikkunaan)

 



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Uusi Defender -konsepti

Uusi Defender -konsepti esiteltiin Frankfurtissa

Land Rover esitteli syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä uuden Defender konseptin. Tämä on ensimmäinen suuri askel suunnittelutyössä, joka huipentuu neljän vuoden kuluttua täysin uuden Defenderin esittelyyn.

Vuonna 2015 esiteltävä täysin uusi Defender on haaste myös suunnittelijoilleen. Muotoilujohtaja Gerry McGovernin mielestä Land Rover Defenderin korvaaminen on yksi automaailman muotoilun suurimmista haasteista, sillä se on auto joka inspiroi ihmisiä ympäri maailman. Uuteen autoon onkin haettu toimivaa ja tarkoituksenmukaista muotoilua, joka tuo Land Rover Defenderin muodot 21. vuosisadalle.

Myös Land Roverin Global Brand Director John Edwards lupaa, että tulevan auton muotoilussa pidetään kiinni yksinkertaisesta, rehellisestä ja uskottavasta muotoilusta ja ollaan näin uskollisia Defenderin perinnölle. Samalla auto päivitetään kuitenkin vastaamaan vaatimuksia myös nykyajan globaaleilla markkinoilla.

Defender



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Kaksi palkintoa Discovery 4:lle

Kaksi palkintoa Discovery 4:lle

Kesäkuussa 2011 Land Rover Discovery 4 palkittiin jo toisena vuonna peräkkäin Iso-Britannian Towcar -palkinnolla. 3.0 -litrainen SDV6 -malli valittiin voittajaksi vetokyvyltään 1900 -kiloisten sarjassa. Voittajan valitsevat vuosittain brittiläinen (yhdistys) Caravanning Club ja lehdet Practical Caravan ja What Car?. Tuomaristo arvioi autoja niiden veto-ominaisuuksien mukaan. Discovery 4 sai kiitosta muun muassa ajovakaudestaan ja se päihitti kilpailijansa, kuten Audi Q7:n, Mercedes-Benz ML:n ja Volkswagen Touaregin. Tuomareiden mielestä Discovery 4 onkin erinomainen vetoauto, jonka voittamiseen tarvitaan poikkeuksellisen hyvä auto.

Toisen palkinnon kesäkuussa sai Discovery 4 Commercial. Tämän palkinnon jakoivat Iso-Britannian vakuutusalan ammattilaiset. Vuosittaisessa kilpailussa arvioidaan autojen suojavarustuksia autovarkauksia vastaan. Arvioinnissa keskitytään muun muassa auto- ja irtainvarkauksien estokykyyn.

Discovery 4 voitti nelivetoisten autojen sarjan, jossa arvioitiin muun muassa vakiona olevia turvavarusteita. Voitto Discoverylle tuli korin varkauksia estävien turvarakenteiden ja auton tunnistusominaisuuksien perusteella.



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Uusi Range Rover Evoque on täällä!

Viidellä tai kolmella ovella

Range Rover Evoque on muuntautumiskykyinen auto. Coupemainen design, futuristinen ja urbaani linjakkuus, kauniisti muotoiltu kattolinja ja itsetietoisen rohkea profiili on saatavissa kolmelle tai viidellä ovella. Sinä valitset mikä sopii paremmin tarpeisiisi.


Evoque pähkinänkuoressa


Ajettavuus

Range Roverin monipuoliset ajo-ominaisuudet kompaktimmassa, kevyemmässä ja taloudellisemmassa muodossa kuin koskaan aikaisemmin

Evoque tarjoaa mukaansatempaavan sekoituksen ketterää ja urheilullista käsiteltävyyttä

Modernit ja voimakkaat 2,2 litraiset dieselmoottorit, 150 tai 190 hevosvoimaa

Urheilullinen kaksilitrainen Si4-turbomoottori suorasuihkutuksella, 240 hevosvoimaa

Kuusiportainen manuaalivaihteisto, kätevä vaihtoehto dieselmoottorien yhteydessä

Kuusiportainen automaattivaihteisto, ohjaus helppokäyttöisellä kiertokytkimellä

ja paljon muuta



Turvallisuus

Land Roverin Terrain Response -järjestelmä, viisi eri vaihtoehtoa erilaisille ajopinnoille ja joka säähän

Luistonhallinta moottorijarrutustilanteessa EDC

Elektroninen jarruvoiman tasaus (EBD)

Lukkiutumattomat ABS-jarrut, hätäjarrutustehostin (EBA) ja -valot

Dynaaminen ajonvakautusjärjestelmä (DSC)

Roll Stability Control (RSC)

Traction Control System (TCS)

Trailer Stability Assist (TSA) perävaunun vetämiseen

Mäkilähtöavustin

ja paljon muuta



Mukavuus

Range Rovereista tuttu premium-tason laatu, tinkimätön viimeistely ja ensiluokkaiset materiaalit

Innovatiivista Range Rover -teknologiaa, muun muassa 20-senttinen kosketusnäyttö

Surround Camera System -järjestelmä tarjoaa esteettömän näkyvyyden auton joka puolelle

Avaimeton käynnistys, Keyless Entry System

Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävä ohjauspyörä

Takaluukun sähköinen avaus- ja sulkutoiminto

Mukautuvat Xenon-ajovalot

Lasinen panoraamakatto

Park Assist -pysäköintiavustin

osa yllämainituista lisävarusteena

ja paljon muuta



Lisätietoja:
Evoque Brochure
>> Evoque 2013 -eBrochure (avautuu uuteen ikkunaan)



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Discovery 4 LCV

Täsmätuote tilaa ja tyyliä tarvitsevalle

Palkitusta Discovery 4:stä saa nyt myös kaksipaikkaisen pakettiautoversion, joka sopii pienyrittäjälle tai vaikka eläinlääkärille niin päivittäiseksi työkaluksi kuin edustusautoksi. Edullisemman verokohtelun ansiosta pakettiautoksi rekisteröidyn Discovery 4:n kokonaishinta laskee merkittävästi.

Tarvitsetko työssä tai vapaa-aikana autoa, jossa on ruhtinaalliset kuljetustilat, hankalimpienkin ajo-olosuhteiden vaatimat tehot ja tekniikka, ensiluokkainen varustelu ja matkustusmukavuus - ja joka on samalla premium-luokan edustusauto?

Jos kyllä, Suomen automarkkinoille lipuvan Discovery 4:n kaksipaikkainen 3.0 TDV6 Commercial on auto Sinua varten. Kyse on (henkilöautopuolelta tutun) TDV6 S:n kaksipaikkaisesta sisarmallista, mutta pakettiautoksi rekisteröitäessä hinta putoaa reilulla 12 000 eurolla noin 60 000 euroon.

Discovery 4:n pakettiautoversio on ihanteellinen pienyrittäjälle, jonka pitää liikutella oman asiantuntemuksensa lisäksi vaihtelevaa määrää työkaluja ja tavaroita. Tavaratilan maksimipituus on nimittäin lähes kaksi metriä, ja tavaratilaan mahtuu reilut 2,5 kuutiota tavaraa.

Discovery 4:n kolmilitrainen dieselkone tuottaa 211 hevosvoimaa, joiden turvin perään saa halutessaan vielä 3 500 kilon jarrullisen peräkärryn. 2,7-litraisen moottorin seuraaja ja täysin uudistunut 3.0-litrainen dieselhiukkassuodattimella varustettu moottori on kasvanut myös tehoiltaan, mutta hiilidioksidipäästöt jäävät silti 244 grammaan kilometriltä.

Tehokkaan moottorin ansiosta Discovery 4 vie helposti perille vaativissakin olosuhteissa: jyrkissä jäisissä mäissä, hoitamattomilla tieosuuksilla, lumisohjossa, kivikossa. Säädettävän ilmajousituksen ansiosta auton maavara on jopa 31 senttiä, minkä lisäksi se voi kahlata 70-senttisessä vedessä. Discovery 4:n vakuuttavuudesta ja varmuudesta kertoo muun muassa Tekniikan Maailman testivoitto isojen maasturien luokassa (TM 12/2010).

Discoveryn monipuolisten ajo-ominaisuuksien ydin on Land Roverin kehittämässä Terrain Response -järjestelmässä. Siinä kuljettaja valitsee kytkimestä ajotilanteen ja -olosuhteet, joiden perusteella järjestelmä säätää automaattisesti moottorin, vaihteiston, jousituksen ja pidonhallinnan toiminnan optimaaliseksi. Terrain Responsen tukena on jouhevasti toimiva, 6-portainen CommandShift-automaattivaihteisto.

TM:n testiraati perusteli antamiaan viittä tähteä paitsi suorituskyvyllä ja ajettavuudella, myös edustuksellisuudella. Discovery onkin sisätiloiltaan tasokas ja hienostunut, eikä toiminnallisuudesta ole tingitty milliäkään. Tällä autolla on ilo tarjota kyyti myös asiakkaalle.



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Freelander 2 uudistuu vuodelle 2011

2011 Freelander 2 - pienempi kulutus ja enemmän vaihtoehtoja

Land Rover Freelander 2:een tehdyn päivityksen tärkein anti ovat entistä taloudellisemmat dieselmoottorit, joiden päästöt ovat samalla merkittävästi pienentyneet. Ulkonäön ja sisustuksen parannukset tekevät Freelander 2:sta entistäkin miellyttävämmän. Toinen merkittävä muutos mallistoon saadaan keväällä, kun Land Roverista tulee ensimmäistä kertaa sen historiassa kaksivetoinen versio.

Land Rover kehittää jatkuvasti mallejaan, mistä vuosimallin 2011 Freelander 2 on aivan erinomainen todiste. Tärkein parannus löytyy konepellin alta, jonne sijoitetun kiitetyn 2,2-litraisen turbodieselin kulutus on merkittävästi aiempaa pienempi. Kuusivaihteisella käsivalintaisella varustettujen versioiden kulutus on pudonnut puolella litralla 6,2 litraan sadalla ja automaattivaihteisten kulutus on pudonnut melkein litralla tasaan seitsemään litraan sadalla. Tämä merkitsee myös reipasta CO2-päästöjen pienenemistä. Käsivalintaisten versioiden uusi CO2-päästöarvo on 14 grammaa aiempaa alhaisempi 165g/km ja automaattivaihteisissa pudotusta on peräti 29 grammaa (nyt 185g/km).

Lisätietoja myös Freelander 2 2011 -esitteessä:
Freelander 2
>> Freelander 2 2011



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Range Rover 2011 uudella 4.4 TDV8 moottorilla

Syyskuun lopulla Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin Range Roverin 2011 mallistoon uusi 4.4 TDV8 twin turbo -moottori yhdistettynä uuteen 8-portaiseen mukautuvaan Drive Select automaattivaihteistoon.

4.4 TDV8 tuottaa 230 kW / 313 hv:n tehon ja huiman 700 Nm:n väännön!

Samalla CO2 päästöt laskevat 14% ja polttoaineen keskikulutus 15,3%

Lisätietoja Range Rover 2011 -esitteessä:
Range Rover
>> Range Rover 2011

>> Lisävarusteet



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
RANGE ROVER EVOQUE!

Range Rover Evoque

Kaikkien aikojen pienin ja taloudellisin Range Rover tulossa.

UUSI RANGE ROVER TARJOAA PALJON.

Ensimmäisen Range Roverin 40-vuotissyntymäpäivän kunniaksi Land Rover julkisti heinäkuun 1. päivänä täysin uuden ja odotetun Evoque mallin. Uusi kompakti Range Rover tekee brittimerkistä entistäkin merkittävämmän maasturimarkkinoilla. Range Rover Evoque kasvattaa Range Roverin ja Range Rover Sportin mallivalikoimaa.

Land Roverin toimitusjohtaja Phil Popham lausui juhlapuheessaan esittelytilaisuudessa: “Tänään on ehkä yhtiömme historian tärkein päivä. Emme juhli vain Range Roverin 40-vuotispäivää, vaan esittelemme myös yhtiön tulevaisuuteen vievän uutuuden, Evoquen. Range Rover on yksi autohistorian tärkeimmistä ikoneista, joka on ollut menestys heti esittelystään lähtien.”

Popham kuvaili uutta Evoqueta aidon innostuneesti: “Uutuutemme on tärkeä askel menestyksemme jatkumisessa ja kasvussamme. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että Evoque on yhtä ylellinen ja persoonallinen premium-luokan auto kuin muutkin Range Rover -mallit. Olemme varmoja, että auton koko ja urheilullisuus tuo merkille asiakkaita, jotka eivät ole aikaisemmin harkinneet Range Roveria. Täysin uusi Range Rover Evoque on todellinen globaali automalli. Oli tärkeää antaa autolle nimi joka on heti tunnistettavissa yli kielen ja kulttuurin rajojen kaikkialla maailmassa. Halusimme luoda uuden nimen, joka on innovatiivinen ja erilainen. Nimen, joka sisältää eksklusiivisuutta sekä herättää tunteita. Evoque on nimenä kosmopoliittinen ja mantereet ylittävä, sivistynyt ja se sopii yhteen auton urbaanin aistikkuuden kanssa.

Range Roverilla on oma persoonallinen muotoilunsa, jonka linjaa uusi Evoque onnistuneesti jatkaa. Evoqueen on tuotu uusia moderneja piirteitä, jotka nähtiin vuonna 2008 LRX-konseptiautossa. Land Roverin muotoilujohtaja Gerry McGovern toteaa Evoquen muodoista: “Halusimme olla uskollisia LRX-konseptiauton kiitosta saaneille linjoille. Uskomme, että Evoque vetoaa ainutlaatuisella sivulinjallaan ja yksityiskohdillaan asiakkaiden tunteisiin. Laskeva katto ja nouseva vyötärölinja vievät Range Roverin muotokieltä uuteen suuntaan, mutta ovat niin tuttuja, että auton merkin tunnistaa välittömästi.

Range Rover Evoque on pienin, kevyin ja polttoainetaloudellisin malli, jonka tehdas on koskaan valmistanut. Se on samalla ensimmäinen Range Roverin malli, joka tulee myyntiin nelivedon ohella myös kaksivetoisena. Taloudellisimman mallin CO2-päästöt jäävät alle 130 g/km, mikä kertoo yhtiön halusta ottaa ympäristö huomioon kaikessa toiminnassaan.

Range Rover Evoque esiteltiin syyskuun 30. päivänä Pariisin autonäyttelyssä. Myyntiin uutuus tulee kesällä 2011 ja sitä tullaan markkinoimaan kaikkialla maailmassa yli 160 maassa.

Land Roverin Suomen johtajalla Ismo Pohjosella on suuret odotukset Evoquesta: “Uutuutemme sopii mainiosti tämän päivän automarkkinoille. Siinä yhdistyvät Range Roverin ylellisyys ja tyylikkyys kompaktiin kokoon ja taloudellisuuteen.”

Range Rover Evoque julkistettiin yhdessä VOGUE-lehden kanssa pidetyssä juhlassa. Tähän on hyvä syy, sillä Range Rover ja VOGUE ovat olleet yhteistyössä jo lähes 30 vuoden ajan. Ensimmäinen Range Rover Vogue erikoismalli esiteltiin vuonna 1981.

Juhlatilaisuuden yhteydessä Land Roverin ja Range Roverin muotoilujohtaja Gerry McGovern nimitti Victoria Beckhamin tiimiinsä uudeksi luovaksi johtajaksi. Gerryn designtiimi suunnittelee yhteistyössä Victorian kanssa Range Roverin muotoiluprojekteja, joista ensimmäisenä nähtäneen erikoismalli Special Edition Range Rover Evoque.

Range Rover Evoque



>> Range Rover Evoque -lehdistötiedote   [.pdf]

Tutustu Range Rover Evoque -sivustoon: www.helloevoque.com



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
RANGE ROVER 40 vuotta!

Range Rover 40 years

MAASTUREIDEN IKONI RANGE ROVER TäYTTää 40 VUOTTA

- Range Rover juhlii 40-vuotispäiväänsä 17. kesäkuuta 2010
- Range Rover on maailman ensimmäinen ylellinen täysin kykenevä maasturi
- Range Rover sukupolvia on ollut kolme: alkuperäinen (Classic) vuodesta 1970, toinen sukupolvi (P38a) vuodesta 1994 ja kolmas (L322) vuodesta 2001
- Toinen mallisarja - Range Rover Sport - julkistettiin vuonna 2005 ja siitä tuli Land Roverin myydyin tuote maailmassa vuonna 2007
- Kolmas mallisarja ensiesitellään Pariisin autonäyttelyssä 2010

"Land Rover omaa ainutlaatuisen historian tuoteinnovaatioita. Mutta Range Rover tulee todennäköisesti edelleen olemaan historiallisesti merkittävin ajoneuvo jonka olemme koskaan tuoneet markkinoille. Se on yksi tärkeimmistä ajoneuvoista autoilun historiassa." -Phil Popham, Land Roverin toimitusjohtaja.


YLEISKATSAUS

Range Rover juhlii 40-vuotispäiväänsä 17. kesäkuuta 2010. Yhtenä merkittävimmistä ajoneuvoista autoilun historiassa, Range Rover oli maailman ensimmäinen auto joka on niin hyvä maantiellä kuin se on maastossa. Se oli maailman ensimmäinen ylellinen täysin kykenevä maasturi ja oli virstanpylväs maastureiden (Sport Utility Vehicle) kehityksessä.

Range Rovereita on tähän mennessä valmistettu kolme sukupolvea. Alkuperäinen, joka nyt tunnetaan Classic nimellä tuli myyntiin vuonna 1970 ja jatkoi tuotannossa useina päivitettyinä ja lukuisia eri malleina, hieman yli 25 vuotta.

Toisen sukupolven auto, joka tunnetaan nimellä P38a, tuli myyntiin vuonna 1994 ja sen tilalle tuli vuonna 2001 nykyinen malli. Range Roverin jatkuva menestys osaltaan varmisti, sen että muutkin premium valmistajat hyppäsivät mukaan kasvaville ylellisten maastureiden markkinoille. Uusin Range Roverin on nauttinut korkeammista vuosimyynneistä kuin edeltäjänsä ja jatkaa suosioitaan ympäri maailmaa. Myynnissä ympäri maailmaa Lontoosta Los Angelesiin, Sydneystä Shanghaihin, Torinosta Tokioon, Range Rover on täydellinen valinta ylellisen maastoauton asiakkaalle.

"Range Rover on todella neljä ajoneuvoa yhdessä,” sanoo toimitusjohtaja Phil Popham. "Se on seitsemän päivää viikossa ylellinen auto; vapaa-ajan auto, jolla on pitkä toimintamatka ja joka soveltuu niin moottoritielle kuin maailman tiettömille taipaleille; huippusuorituskykyinen auto pitkille matkoille; ja ajoneuvo työtehtäviin vaihtelevissa ajo-olosuhteissa ja maastossa." Prinsseistä poliitikoihin, rock-idoleista oopperaikoneihin, jalkapalloilijoista maanviljelijöihin, Range Rover on aina vedonnut erilaisiin asiakasryhmiin.

Range Rover Sport, toinen mallisarja, julkistettiin vuonna 2005. Malli suunnattiin urheilullisuutta ja kuljettajakeskeisyyttä arvostaville asiakkaille. Se on ollut suuri menestys ja Range Rover Sportista tulikin Land Roverin myydyin tuote maailmassa vuonna 2007.

Myöhemmin tänä vuonna Range Rover perhe saa uuden jäsenen. Valikoimaan tulee kolmas mallisarja. Täysin uusi auto on pienempi, kevyempi sekä polttoaineenkulutuksen kannalta taloudellisin Range Rover, joka kertoo hyvin Range Rover tuotemerkin sitoutumisesta kestävään kehitykseen. Näistä ominaisuuksista huolimatta uusi malli tulee olemaan yhtä korkeatasoinen, ylellinen sekä erityinen kuin muut Range Rover mallisarjat.



RANGE ROVERIN HISTORIA LYHYESTI

1966 Ensimmäisen Range Rover prototyypin rakentaminen alkoi, tunnettiin nimellä the ´100-inch station wagon´
1970 Alkuperäinen kaksiovinen Range Rover – Classic – tuli markkinoille
1971 Range Rover saa RAC Dewar –palkinnon teknisistä saavutuksistaan
1972 Range Rover on ensimmäinen auto joka ylittää Darien Gapin, brittiarmeijan Trans-Amerikan retkikunnan taipaleella
1974 Range Roverilla ajetaan Saharan aavikon läpi lännestä itään – 7,500 mailia 100 päivässä 1977 Erikoisvarusteltu Range Rover voittaa 4x4 luokan Lontoo – Sydney Marathonilla, uuvuttavat 30,000 km (18,750 mailia), pisin nopeusperusteinen rallikilpailu koskaan 1979 Erikoisrakenteinen Range Rover voittaa järjestyksessä ensimmäisen Paris-Dakar rallin (Range Rover voittoon myös vuonna 1981)
1981 Ensimmäinen neliovinen Range Rover valmistuu, samaan aikaan markkinoille tulee ensimmäinen tehdasvalmisteinen limited-edition erikoismalli – the ´In Vogue´
1982 Automaattivaihteisto saataville Range Roveriin
1983 5-vaihteinen käsivaihteisto esitellään Range Roverissa
1985 Diesel-voimanlähteellä varustettu Range Rover ´Bullet´ rikkoo 27 nopeusennätystä, mukaan lukien dieseleiden ennätyksen keskinopeudella yli 100 mailia tunnissa 24 tunnin ajan
1987 Range Rover tuodaan Pohjois-Amerikan markkinoille
1989 Range Rover on maailman ensimmäinen ABS-jarrujärjestelmällä varustettu maasturi
1990 Limited Edition CSK – perustajan Charles Spencer Kingin mukaan nimetty edellisiä urheilullisempi erikoismalli tuodaan markkinoille
1992 Range Rover Classic on maailman ensimmäinen luistonestojärjestelmällä (ETC) varustettu maasturi
1992 Pitkän akselivälin malli LSE (Amerikan markkinoilla County LWB) tuodaan markkinoille
1992 Automaattinen elektronisesti ohjattu ilmajousitus esitellään, ensimmäisenä maasturina maailmassa
1994 Toisen sukupolven Range Roverin (P38a) myynti alkaa
1996 Range Rover Classicin tuotanto päättyy, mallin kokonaismyynnin yltäessä 317,615 kappaleeseen
1999 Limited Edition Range Rover Linley esitellään London Motor Showssa
2001 Täysin uusi Range Rover (L322) julkistetaan
2002 Puoles miljoonas Range Rover valmistuu Solihullin tehtaalla
2005 Toinen mallisarja - Range Rover Sport - julkistetaan
2006 Terrain Response ja TDV8 diesel-moottori esitellään
2009 Range Roverissa esitellään modernit 5,0 litraiset vapaasti hengittävät ja kompressoriahdetut V8 moottorit sekä useita teknisiä uudistuksia koko mallistoon
2010 Range Rover viettää 40-vuotisjuhlavuotta
2010 Täysin uusi kompakti Range Rover ensiesitellään Pariisin autonäyttelyssä



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Land Rover Discovery 16.11.2009 20 vuotta!

Discovery 20 years

Ensimmäinen Discovery esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1989 kolmiovisena, vuotta myöhemmin tuli tarjolle viisiovinen versio ja 1994 ensimmäinen isompi mallipäivitys. Discovery II tuli markkinoille 1998 ja täysin uusi Discovery 3 syntyi 2004. Kahdenkymmenen vuoden aikana Land Rover on valmistanut yhteensä reilut 900 000 Discoverya melko tasaisella 43 000 - 46 000 auton vuosivauhdilla. Nyt juhlavuoden kunniaksi on ensiesittelyssä Discovery 4 .

Discovery suunniteltiin alun perin tuomaan yhteen maineikkaan Land Rover Defenderin hyötykäyttöominaisuuksia ja lippulaivamalli Range Roverin ylellisempiä piirteitä. Siitä tuli nopeasti vahva tekijä vaativilla nelivetoisten perheautojen markkinoilla

Mukautumiskykyinen ja käytännöllinen

Vaikka vahvat maasto-ominaisuudet ovat keskeinen osa Land Rover -autojen DNA:ta, Discoveryn kestävä menestys perustuu maasto-ominaisuuksien ja perhe-elämän vaatiman käytännöllisyyden toimivaan yhdistelmään. Discvery 4 on edeltäjiensä tapaan varustettu seitsemällä istuimella. Takimmaisella istuinrivillä on jalkatilaa myös aikuisille.

Tyyliä ja mukavuutta ei kuitenkaan ole koskaan lisätty Discoveryn dynaamisten ominaisuuksien kustannuksella. Ratsastajat, karavaanarit, veneilijät ja kilpa-autoilijat voivat vuosien kokemuksella suositella Discoveryn veto-ominaisuuksia. Discovery 4 jatkaa upeita perinteitä vetoaputoiminnolla, joka auttaa kuljettajaa suoriutumaan hankalista hinausliikkeistä. Perävaunun vakautusapu puolestaa vähentää moottorin vääntömomenttia ja käyttää jarruja ohjelmoidusti palauttaakseen mutkittelevan perävaunun hallinnan. Kaksi tunnustusta Caravan Clubin Vuoden vetoauto 2010 -palkintotilaisuudessa ovat erinomainen osoitus Discovery 4:n hyötykäyttöominaisuuksista ja vankkumattomasta sitoutumisesta turvallisuuteen.

Edistyksellinen Discovery 4 näyttää seuraavan edeltäjiensä menestyksekkäitä jalanjälkiä. Vuonna 2004 lanseerattu Discovery 3 on saavuttanut kansainvälistä menestystä ja voittanut peräti 111 palkintoa eri puolella maailmaa (mm. vuoden SUV Meksikossa, Venäjällä ja Kreikassa).



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Uusi Discovery 4

Land Rover Discovery 3 on ollut ensiesittelystään lähtien kansainvälinen menestystarina. Tähän päivään mennessä auto on voittanut jo yli 100 erilaista palkintoa ja kunniamainintaa autoalan lehdissä. Aivan syyttä suotta kaikkea tätä menestystä ei ole ansaittu, sillä Discoveryssä toteutuu Land Roverin vuosikymmenien osaaminen maastoajoneuvoissa yhdistettynä uusiin, alan innovatiivisimpiin teknisiin ratkaisuihin.

Discovery 4:sta on kehitetty vielä edeltäjästäänkin.

Uusi tuplaturbo 3.0 TDV6 diesel tuottaa luokkansa johtavaa suorituskykyä: 245 hv tehon ja vaikuttavan 600 Nm väännön. Polttoaineen kulutus on laskenut 9% ja CO2 päästöt 10% lukemaan 244 g/km. Kehuttu 2.7 TDV6 kuuluu myös uudistuneen Discoveryn valikoimaan.

Auton alustaa on kehitetty entistä dynaamisempaan suuntaan ja 6-v CommandShift automaattivaihteistoa on päivitetty edellistä taloudellisemmaksi ja nopeammaksi. Ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin maastossa ovat ensiluokkaiset.

Uusi sisustus on tasokas ja hienostunut eikä toiminnallisuudesta ole tingitty. Discovery on saatavana 7-paikkaisena, jolloin takimmaiselle istuinriville mahtuu mukavasti jopa kaksi aikuista.

Discovery on todennäköisesti maailman kyvykkäin auto. Helppokäyttöinen oikea maasturi, enemmän kuin tila-auto ja se tarjoaa samassa myös edustusauton mukavuudet.

Tutustu myös Discovery 4 -kansainväliseen esitteeseen:
Discovery
>> Discovery 4

>> Lisävarusteet



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Range Rover 2010

Land Roverin Lippulaiva

Range Rover saa lisää voimaa, entistä tehokkaammin. Uusi suorasuihkutteinen 5.0 litrainen kompressoriahdettu V8 tuottaa 510 hevosvoimaa ja 625 newtonmetrin väännön. Polttoaineen kulutus on laskenut 5,7 % verrattuna edelliseen 4.2 litraiseen moottoriin ja CO2 päästöt ovat laskeneet lukemaan 353 g/km. Myös kehuttu TDV8 dieselvaihtoehto löytyy mallivalikoimasta (272 hv/640 Nm, 294 g/km).

Paljon uutta hienostunutta tekniikkaa. Adaptive Dynamics järjestelmä säätää auton jousitusta ja iskunvaimennusta ajotapaan ja olosuhteisiin sopivaksi. Dual View näyttö mahdollistaa kuljettalle eri näkymät kuljettajalle sekä etumatkustajalle (esim navigointi ja televisio). Range Roverin perinteinen mittaristo on kokonaan korvattu TFT näytöllä. Katvealueiden valvonta varoittaa sivuilla olevista autoista. Surround Camera System tuo näkymät auton ulkopuolelta viidestä eri suunnasta. (kuvan Range Rover varustettuna automaattisesti esiin taittuvin astinlaudoin)

Ulkoasua on päivitetty modernein muotoiluelementein. Autobiography mallit mahdollistavat personoidun Range Roverin tilauksen.

2010 Range Rover on markkinoilla syyskuusta alkaen.

Tutustu myös Range Rover -kansainväliseen esitteeseen:
Range Rover
>> Range Rover 2010

>> Lisävarusteet



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Range Rover Sport 2010

Kaksi uutta moottorivaihtoehtoa: 3.0 TDV6 ja 5.0 V8 Supercharged. Uutta luxusta sisätiloihin, uusia lisävarusteita. Markkinoilla loppuvuodesta.

Tutustu myös Range Rover Sport -kansainväliseen esitteeseen:
Range Rover Sport
>> Range Rover Sport 2010

>> Lisävarusteet



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
Freelander 2 2010

Kyvykkään ja hienostuneen Freelander 2:n ominaisuudet toimivat loistavasti niin kaupungissa, maantiellä, ääritilanteissa kuin maastossa. älykäs neliveto on jatkuvatoiminen ja sen nopea reagointikyky varmistaa etenemisen automaattisesti.

Freelander 2 on saavuttanut ensimmäisenä luokassaan täydet viisi tähteä aikuisten kolariturvallisuudesta EuroNCAP-törmäystesteissä.

2010 mallien varustelua on parannettu entisestään. Tässä muutamia esimerkkejä.

S -varustetasosta alkaen kaukokäynnistin polttoainetoimiselle lämmittimelle on tehdasasenteinen vakiovaruste markkina-alueellamme. SE -malleissa on vakiona uusi Alcantara / nahkaverhoilu. HSE -malleissa Navigaatiojärjestelmä värillisellä kosketusnäytöllä kuuluu auton vakiovarustukseen.

Kaikissa automaattivaihteisissa TD4 -malleissa on 6-v CommandShift vaihteiston lisäksi vakiona: Lämmitettävä tuulilasi ja tuulilasin pesusuuttimet, täysikokoinen varapyörä kevytmetallivanteella ja niskatuki taakse keskipaikalle. Lisävarustevalikoima on entistä runsaampi.

Uusi Freelander 2 TD4_e ja älykäs Stop/Start -järjestelmä.

Järjestelmä parantaa polttoainetaloudellisuutta 10.7% (nyt 6.7 l/100 km EU-yhd.) ja vähentää CO2 -päästöjä 7.7% (nyt 179 g/km) verrattuna aiempaan malliin. Freelander 2 TD4_e on maailman ensimmäinen Stop/Start -järjestelmällä varustettu maasturi, jossa hyödynnetään Land Roverin kestävän kehityksen ohjelmaa: e_TERRAIN TECHNOLOGIES. Samalla myös Freelander 2 TD4 automaattivaihteisten mallien CO2-päästölukema ja kulutus ovat pienentyneet (7.9 l/100 km Eu-yhd. Co2-päästöt 214 g/km).

TD4_e: autoveroton hinta alk. 30.150 €, arvioitu autovero alk. 10.286,96 €, kokonaishinta alk. 40.436,96 €

TD4 6-v CommandShift automaatti: autoveroton hinta alk. 31.460 €, arvioitu autovero alk. 13.244,18 €, kokonaishinta alk. 44.704,18 €

Uudistuneet Freelander 2 mallit nyt markkinoilla.

Tutustu myös Freelander 2 -kansainväliseen esitteeseen:
Freelander 2
>> Freelander 2

>> Lisävarusteet



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
DEFENDER ON UUDISTUNUT

Defender 110 Station Wagon

Land Roverin ikoni, Defender on saanut huomattavia parannuksia. Uusi Defender tarjoaa entistäkin enemmän kyvykkyyttä niin tieliikenteessä kuin maastokäytössäkin, sekä paremman mukavuuden, suorituskyvyn ja hienostuneisuuden. Melutaso on huomattavasti alhaisempi.

Uuden 2.4-litran dieselmoottorin ansiosta vääntö on kasvanut ja ajettavuus parantunut. Uudessa 6-portaisessa vaihteistossa on lyhyempi ykkösvaihteen välitys, mikä parantaa hallittavuutta maastossa. Pidempi kuudes vaihde lisää maantieajon hienostuneisuutta.

Auton sisällä uusi kojetaulu parantaa ergonomiaa, sekä uusi istuinjärjestely kaikkien matkustajien mukavuutta. Uusi kojetaulu pitää sisällään myös täysin uuden tehokkaamman lämmitys- ja tuuletusjärjestelmän.

Laaja mallisto aina nelipaikkaisesta Defender 90 -mallista viisipaikkaisiin 110- ja 130-malleihin. Saatavana myös 7-paikkainen Defender 110 Station Wagon.

Defender Station Wagon -tekniset tiedot oheisesta .pdf -esitteestä:
>> Defender SW    [185 KB / .pdf]

Tutustu myös Defender -kansainväliseen esitteeseen:
Defender
>> Defender

>> Lisävarusteet



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
LAND ROVER 60V - OFF ROAD CENTER 25V - LOHJAN LAATUAUTOT 10V


Land Rover 60v - Off Road Center 25v - Lohjan LaatuAutot 10v
On juhlaa kerrakseen!

Land Rover Tour

LAND ROVER TOUR järjestettiin 23.-26.10.2008, samalla vietimme yhdistettyjä syntymäpäiviä. Kiitos kaikille mukana olleille.

Uusiutunut mallisto: 2004 esitelty Discovery 3,2005 lanseerattu Range Rover Sport, 2006 uusiutunut Range Rover, 2007 ensiesitelty Freelander 2 ja nahkansa luonut Defender, lisäksi erikoismalli SVX.

Vaihtoautovalikoimamme on monipuolinen: maan paras Land Rover valikoima täydennettynä muilla maastureilla ja SUV:lla. Niinikään urheilu-ja erikoisautoja, mutta myös kattava valikoima käyttö- ja perheautoja kaikissa hintaluokissa.

Valikoimistamme löytyy vielä viimeisiä lähes ajamattomia aitoja Englannissa valmistettuja Rover 75 ja MG ZT-T autoja.
Tervetuloa tutustumaan taloihin ja tuotteisiin!

Turvallisia ajokilometrejä,

toivottavat LaatuAutojen ja Offin väki



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
LAATUAUTOSANOMAT, SYKSY 2008

Ensimmäistä kertaa verkossa LaatuAutoSanomat!

>> LaatuAutoSanomat, Syksy 2008    [4 751 KB / .pdf]

>> LaatuAutoSanomat, Syksy 2008 (vaihtoautoilla)    [16 537 KB / .pdf]



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
TäYSIN UUSI LAND ROVER FREELANDER 2

Freelander 2

Land Rover esitteli ensimmäisen kaupunkimaasturinsa Freelanderin vuonna 1997. Freelanderin hyvät ajo-ominaisuudet maantiellä ja maastossa tekivät siitä nopeasti erittäin suositun mallin. Se oli pitkään Euroopan myydyimpiä luokassaan. Freelanderista tuli nuorten ja aktiivisten ihmisten monipuolinen kulkuväline.

Land Rover on uusinut mallistoaan nopeassa tahdissa ja esitellyt uudistuneen mallisarjan: Range Rover, Discovery 3, Range Rover Sport, ja nyt on vuorossa Freelander 2. Uusi Freelander 2 on mallisarjan junior, jonka yhdennäköisyys perheen muiden jäsenten kanssa on ilmeinen. Sen mitat ovat kasvaneet joka suuntaan, ja varsinkin kasvu leveyssuunnassa on mittavat 11 senttiä. Pituus- ja korkeusmitat ovat myös kasvaneet, joten auto on selvästi aiempaa kookkaampi. Uutuudessa on monipuolinen, mukava, hyvin varustettu ja tilava matkustamo ja 38 % enemmän tavaratilaa kuin edellisessä mallissa. Uusi Freelander asettaa uudet standardit keskikokoisille premium luokan maastureille.

Uusi Freelander 2 on perinyt edellisen mallin ajo-ominaisuudet, sillä sen maantie-, kaupunki- ja maastoajo-ominaisuudet ovat luokkansa parhaimmistoa. Lyhyen koeajon perusteella autoa voi luonnehtia ketteräksi, tunnokkaaksi ja mukavaksi tien päällä ja erinomaiseksi maastossa. Uudessa Freelanderissa on jatkuvatoiminen alykäs neliveto, ja isommista malleista tuttu Terrain ResponseTM -järjestelmä (paitsi E-mallissa). Tämä auttaa optimoimaan pidon ja polttoaineen kulutuksen.

Konepellin alla on tapahtunut myös merkittäviä uudistuksia. Freelander 2:ssa on kaksi uutta suorituskykyistä, hienostunutta ja taloudellista moottoria. Näistä 3,2-litran i6 -bensiinimoottorissa (233 hv / 171 kW) on 30 % enemmän tehoa kuin edellisessä V6:ssa, ja lisäksi 10 % pienempi polttoaineen kulutus.

Toinen uusi moottori on 2,2 litran TD4-diesel (160 hv / 118 kW). Siinä on parempi taloudellisuus (7,5 l / 100 km) kuin edeltäjällään ja 43 % enemmän tehoa.

Teksti on suora lainaus HERITAGE TALVI 2006/2007 -lehdestä



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
RANGE ROVER 2007

Range Rover 2007

Alkuperäinen Range Rover oli maailman ensimmäinen luksusluokan maasturi kun se ensimmäisen kerran esiteltiin vuonna 1970. Siitä on esitelty sen jälkeen kolme uutta versiota, viimeisin malli vuonna 2002. Viimeisimmän version myyntiluvut ovat kohonneet ennätyslukemiin.

Eräs maailman edistyneimmistä moottoreista, turboahdettu 272 hv (200 kW) TDV8-diesel tekee ensiesiintymisensä juuri Range Roverissa. Kuten kaikki Land Roverin moottorit, se on kevyt, kompakti ja erittäin vahva. Verrattuna entiseen 6-sylinteriseen dieseliin, uusi V8 on 54% tehokkaampi ja tuottaa 64% enemmän vääntöä samalla polttonesteen kulutuksella.

Uuden moottorin jatkeena on viimeisimmän sukupolven 6-portainen ZF-automaatti, joka on jo käytössä Range Roverin bensiinimalleissa. Jousituksen rakenne on sama kuin Range Rover Supercharged -mallissa, ja tarjoaa erinomaisen ajettavuuden ja matkustusmukavuuden. Isokokoiset Brembon etujarrut ovat vakiovarusteena. Kiihtyvyys on parantunut merkittävästi verrattaessa entiseen dieselmoottoriin, yli neljä sekuntia 0-100 km/h (nyt 9,2 ja ennen 13,6). Huippunopeus on noussut sähköisesti rajoitettuun 200 km/h. Kaiken tämän lisäksi TDV8 on 75% hiljaisempi, hienostuneempi ja varustettu parannetuilla jarruilla ja ajettavuudella.

Range Roverin viime vuonna esitellyt kaksi suosittua bensiinimoottoria - kompressoriahdettu 396 hv (291 kW) V8 ja vapaasti hengittävä 306 hv (225 kW) V8 jatkavat edelleen mallivuonna 2007. Range Roverin maasto-ominaisuuksia on parannettu entisestään mallivuonna 2007. Autoissa on nyt vakiona Terrain ResponseTM -järjestelmä, täydennettynä sähköisellä keskitasauspyörästön lukolla, jossa on aktiivinen momentinhallinta. Terrain ResponseTM antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita kierrettävällä kytkimellä viidestä vaihtoehdosta olosuhteisiin parhaiten sopivan asetuksen. Auton sähköiset ja mekaaniset toiminnot optimoituvat tämän perusteella olosuhteiden mukaisiksi.

Mallivuoden 2007 Range Roverin varustelussa on tapahtunut paljon muutakin. Matkustamossa on enemmän säilytystilaa (mm. kaksi hansikaslokeroa), parannettu turvatyynyjärjestelmä, uusittu keskikonsolin muotoilu, sähköinen pysäköintijarru, uusi kojetaulun yläosa ja merkittävästi parannettu ilmastointi ja tuuletus. Myös kytkinkoneistoa ja audiojärjestelmää on parannettu. Uudet puu- ja metallikoristeet lisäävät entisestään premium-luokan tunnelmaa. Etuistuimiin on nyt saatavilla jäähdytystoiminto. Vakiona olevat aktiiviset niskatuet lisäävät osaltaan uuden Range Roverin turvallisuutta.

Teksti on suora lainaus HERITAGE TALVI 2006/2007 -lehdestä



^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
RANGE ROVER SPORT - KAIKKIEN AIKOJEN PARAS LAND ROVER

Uusi Range Rover Sport on tähän asti suorituskykyisin ja dynaamisin Land Roverin rakentama malli. Se on suunniteltu täydentämään Range Roveria - joka jatkaa merkin lippulaivana - Range Rover Sport on täysin uusi ajoneuvo, kompaktimpi, ketterämpi ja suorituskykyisempi SUV.

Range Rover Sport

Land Rover käyttää uutuudesta termiä "sports tourer". Tämä kuvastaa auton kykyä taittaa vaivatta pitkiäkin matkoja nopeasti ja mukavasti. Kuitenkin Range Rover Sport pystyy tarjoamaan urheilullisen ajettavuuden ja erinomaisen suorituskyvyn. Maantieominaisuuksia täydentävät luokkansa parhaat off-road -ominaisuudet, aivan kuten Land Roverilta voi odottaakin.

Range Rover Sportin huippumallissa käytetään Jaguarin valmistamaa 4,2 litran kompressoriahdettua 287 kW (390 hv) V8 moottoria. Tämä aikaansaa 0-100 km/h kiihtyvyydeksi vain 7,6 sekuntia (huippunopeus on rajoitettu lukemaan 225 km/h). Moottorin maksimivääntö on 550 Nm. Voima välitetään jatkuvatoimisesti kaikille neljälle pyörälle kuusiportaisen, mukautuvan ZF-automaattivaihteiston kautta.

Muina moottoreina toimivat Jaguarin valmistama valmistama 220 kW (300 hv) 4,4 -litrainen vapaasti hengittävä V8-bensiinimoottori ja uusi edistyksellinen 2,7-litran 140 kW (190 hv) V6-turbodiesel, jonka vääntömomentti on peräti 440 Nm. Näiden moottoreiden yhteydessä käytetään samaa kuusiportaista ZF-automaattivaihteistoa ja samaa jatkuvatoimista nelivetojärjestelmää kuin Range Rover Sportin kompressoriahdetussa huippumallissa. Muista voimansiirtojärjestelmän edistyksellisistä ominaisuuksista mainittakoon sähköisesti kytkeytyvä keskitasauspyörästön lukko, joka parantaa auton käyttäytymistä niin maantieajossa kuin maastossakin.

Range Rover Sportin urheilullisuuden ja ketteryyden parantamiseksi auton Discovery 3:lta periytyvä Integrated Body-frameTM -runkorakenne on 14 cm lyhyempi. Myös erillinen ilmajousitus on säädetty inspiroivaa maantieajoa ajatellen. Lähtökohtina olivat mahdollisimman pieni korin kallistelu ja kuljettajalle välittyvä ohjauksen tunnokkuus.

Land Roverin kehittämä uusi teknologia, Dynamic Response vähentää edelleen kallistelua ja parantaa ajettavuutta. Tämä tietokoneohjattu, aktiivinen kallistuksenestojärjestelmä tunnistaa kaarreajossa syntyvät voimat ja säätää sen perusteella auton ajo-ominaisuuksia. Dynamic Response -järjestelmän ansiosta näinkin voimakastehoisella maasturilla voi olla paljon pienemmän urheilullisen ajoneuvon ketteryys ja käsiteltävyys. Dynamic Response on vakiovarusteena kompressoriahdetussa mallissa.

Inspiroivien maantieajo-ominaisuuksiensa ohella uusi Range Rover Sport on kotonaan missä tahansa maastossa. Land Roverin tehokas Terrain ResponseTM -järjestelmä, joka ensiesiteltiin Discovery 3:ssa on vakiona kaikissa malleissa. - Uusi Range Rover Sport täydentää erinomaisella tavalla nykyistä Range Roveria. Uskomme uutuuden löytävän runsaasti ystäviä suorituskykyä, mukavuutta ja monipuolisuutta arvostavien asiakkaiden parissa. Sport tulee hinnaltaan olemaan Discovery 3:n ja Range Roverin välissä Land Rover mallistossa.


^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
VUODEN 2006 RANGE ROVER - ENTISTä ENEMMäN VOIMAA JA SUORITYSKYKYä, TYYLISTä TINKIMäTTä

Mallivuoden 2006 Range Rover saa nokalleen kaksi tehokasta sisarmerkki Jaguarin bensiinimoottoria, jotka ovat suorituskykyisempiä ja taloudellisempia kuin nykyinen poisjäävä V8. Moottorivalikoimien kärjessä on nyt 4,2-litran kompressoriahdettu V8-moottori, jonka teho on 291 kW (400 hv SAE) ja maksimivääntö 560 Nm. Tarjolla on yli 35% enemmän tehoa ja yli 25% enemmän vääntöä, mikä johtaa väistämättä entistäkin hienostuneempaan ajonautintoon. Kiihtyvyys 0-100 km/h paranee laskelmien mukaan 1,5 sekunnilla. Uuden 4,4-litran vapaasti hengittävän V8-moottorin teho on 225 kW (305 SAE). Myös tämä moottori on suorituskykyisempi ja tehokkaampi (+20 hv) kuin aikaisempi malli.
Range Rover

Uudet mootorit on sovitettu viimeisimmän sukupolven 6-portaiseen elektronisesti ohjattuun ZF-automaattivaihteistoon, joka toimii erittäin pehmeästi ja nopeasti. Vaihteiston jatkeena on nyt elektronisesti ohjattu keskustasauspyörästö, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia sekä maastossa että maantiellä.

Entistäkin parempaa maantiellä ja maastossa käyttäytymistä ajatellen Range Roverin ohjaustuntumaa ja säädettävän ilmajousituksen toimintaa on parannettu. Lisäksi kompressoriahdettuun malliin on lisätty suorituskykyiset Brembon etujarrut ja alusta on hienosäädetty myös nopeatempoista maantieajoa varten.

Range Rover säilyttää edelleen vuosien saatossa tutuksi tulleen ulkomuotonsa, joskin tiettyjä yksityiskohtia on hiottu maltillisesti. Kaikki vuoden 2006 Range Roverit saavat uudelleen muotoillun etupuskurin, uudet ajovalot ja takavalot, uuden jäähdyttäjän säleikön ja moottorin ilmanottoaukot (power vents). Saatavana on uudet 18" ja 19" aluvanteet. Kompressoriahdettu malli on varustettu omilla ulkonäköä korostavilla yksityiskohdilla, kuten mesh-design jäähdyttäjän säleikkö ja moottorin ilmanottoaukot (power vents) sekä ainutlaatuiset 20" aluvanteet.


^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 
DISCOVERY 3

Erittäin hienostunut ja suorituskykyinen Land Rover Discovery 3 TDV6 sai maailman ensi-iltansa The Sunday Timesin autonäyttelyssä Birminghamissa. Uuden mallin voimanlähteenä toimii edistyksellinen yhteispaineruiskutuksella varustettu 2,7-litrainen turbodieselmoottori. Land Rover Discovery 3 TDV6 vankistaa Land Roverin ylivertaista asemaa maastoautomarkkinoilla.

Discovery 3

2,7-litrainen V6-turbodieselmoottori kehittää tehoa 140 kW (190 hv), ja sen vääntömomentiksi kirjataan peräti 440 Nm jo alle 1 900 minuuttikierroksen käyntinopeudessa. Uusi voimanlähde on yksi Discovery 3 TDV6:n erinomaisen ajettavuuden osatekijöistä, ja siitä odotetaan myyntimenestystä sekä Iso-Britanniassa että muualla Euroopassa. 24-venttiilisessä moottorissa on käytetty viimeisintä huipputekniikkaa mm. tehokas yhteispaineruiskutus, nopeatoimiset elektronisesti ohjatut suuttimet ja muuttuvageometrinen turboahdin. Land Roverin TDV6-turbodieselmoottorin kampikammion alaosassa on jäykkyyttä parantava alumiininen tikapuurunko.

Discovery 3:een on saatavana myös alumiininen 4,4 litran V8-bensiinimoottori, joka kehittää tehoa 220 kW (295 hv) ja tarjoaa 425 Nm:n vääntömomentin. Voimanlähteessä on hyödynnetty muuttuvaa nokka-akselin ajoitusta, jonka ansiosta moottori reagoi välittömästi vaihteleviin ajotilanteisiin ja kuljettajan käskyihin.

Dieselmalliin on saatavana joko käsivalintainen tai automaattinen kuusivaihteinen ZF-vaihteisto. V8-bensiinimoottorin yhteydessä käytetään vakiona automaattivaihteistoa.

Etu- ja taka-akselille voimaa jakavan kaksivaihteisen jakovaihteiston yhteydessä on sähköisesti ohjattu lukituksella varustettu tasauspyörästö. Myös takatasauspyörästöön on saatavana sähköisesti ohjattava tasauspyörästön lukko, joka varmistaa parhaan mahdollisen pidon maastossa. Ilmajousitus takaa vakaan ajettavuuden maantiellä ja optimaalisen toiminnan maastossa.

Discovery 3:ssa on laaja valikoima edistyksellisiä kuljettajan toimintaa helpottavia järjestelmiä, mm. ajovakauden hallintajärjestelmä, pidonhallinta ja alamäkiajon hallinta, joiden avulla kuljettaja selviää monista hankalista tilanteista sekä maantiellä että maastossa.

Discovery 3:n suorituskyky on valjastettu toimimaan ihanteellisesti kaikissa olosuhteissa. Ajamista helpottaa uusi hienostunut Terrain Response -järjestelmä. Terrain Responsea kokeiltiin aluksi Range Stormer -konseptiautossa.

Kuljettaja ilmoittaa järjestelmälle yksinkertaisen valintakytkimen avulla, millaisessa maastossa autolla aiotaan ajaa. Valittavana on viisi erilaista asetusta: maantieajo, liukkaat olosuhteet ja kolme erityistä maastotyyppiä (muta/urat, hiekka ja kallio). Terrain Response -järjestelmä säätää automaattisesti ajoneuvon ominaisuuksia, kuten ajokorkeutta, moottorin ja vaihdeiston toimintaa sekä elektronista pidonhallintajärjestelmää.

Discovery 3:n matkustamo kuvastaa Land Roverille tyypillistä tilavuutta. Kuljettaja pääsee nauttimaan hallitsevasta ajoasennosta, ja takamatkustajat näkevät autosta erittäin hyvin ulos, sillä takaistumet sijaitsevat etuistuimia korkeammalla. Discovery 3:een on saatavana myös kolmas istuinrivi. Nerokkaasti laadittu istuinjärjestely tarjoaa parhaimmillaan hyvät tilat seitsemälle aikuiselle. Uusi Land Rover -malli on mukautumiskykyinen kokonaisuus: toisen ja kolmannen rivin istuimet voidaan taittaa alas, jolloin tilaa tavaroille on yli kaksi kuutiometriä.

Tarkasti valitut sisätilojen verhoilumateriaalit korostavat Discovery 3:n ilmavan käytännöllistä tunnelmaa. Ajomatkojen mukavuudesta huolehtivat lisäksi edistykselliset informaatio- ja viihdejärjestelmät, kuten huippuluokan navigointijärjestelmä ja harman/kardonin Logic 7 -hifijärjestelmä. Sovelluksissa hyödynnetään myös leveää LCD-näyttöä ja äänentunnistustekniikkaa.

Discovery 3


^^ Takaisin uutisotsikoihin ^^


 
 

<< Takaisin etusivulle


>> Katso vaihtoautomme!

 
 
 

Off Road Center
ORC-Auto Oy
Mustikkatie 4,   08500 LOHJA
Puh. (019) 311 313
Avoinna ark. 8 - 16

 
 
Land Rover
Land Rover   -   VaihtoAutot   -   uutiset   -   Yhteystiedot   -   Yhteyslomake   -   Huolto